Ndarja midis asaj që jeni dhe asaj që dëshironi të jeni nuk është kurrë më e dukshme sesa kur shikoni një gardërobë plot me gjëra që i urreni. Do të ishte e vështirë të gjesh një simbol më të fuqishëm të mundësive të humbura ose potencialit të paplotësuar se të gjitha ato rroba, që varen dhe mbledhin pluhur. Veshje për të cilat, në një moment, keni kaluar kohë duke medituar, ndoshta edhe duke i dashur, përpara se të vendosni përfundimisht t’i blini. Si e bënë ata pastaj kalimin nga blerja e qëllimshme në kujtesën e një lloj dështimi? Çfarë thotë ai dështim për ne? Dhe kush nga ne nuk e ka provuar?
Ka një arsye pse refreni popullor “një dollap plot me rroba dhe asgjë për të veshur” mund të ndihet kaq zhgënjyes. Veshja mund të duket e dobët, por është manifestimi fizik i diçkaje shumë më të thellë, thotë Dr Carolyn Mair, një psikologe e sjelljes dhe autore e Psikologjisë së Modës.
Moda ka të bëjë me identitetin që dëshironi të portretizoni. Megjithatë, ndonjëherë, nervat tona na rëndojnë dhe nuk ndihemi mjaftueshëm të sigurt për të veshur atë që kemi blerë.
Siç thekson Mair, nuk është thjesht një T-shirt, xhinse apo palë këpucë që të shikojnë nga dollapi i rrobave, por fantazma e një versioni të idealizuar të vetes. Kjo është arsyeja pse mospërmbushja e kësaj mund të ndihet kaq thellësisht dëshpëruese, madje edhe e tërbuar.
Arsyet që shumë prej nesh ndihen të frustruar kur vishemi mund të jenë të shumta dhe mundojnë ata që e pëlqejnë modën, e urrejnë atë ose madje janë indiferentë ndaj saj. Mair thotë:
Ne blejmë modën sepse e duam ose e luftojmë atë. Ata që luftojnë me të mund të blejnë rroba për t’i ndihmuar të ndihen mirë me veten e tyre. Ata mund të mos pranojnë formën e tyre trupore dhe të blejnë rroba që nuk i përshtaten mirë me besimin se do të përshtaten kur të arrijnë peshën e synuar. Ata që e duan atë mund të blejnë më shumë se sa dëshirojnë me dëshirë dhe më pas të pendohen. Në fund të fundit, veshjet tona duhet të pasqyrojnë stilin tonë të jetesës. Ne mund dhe duhet të ndihemi mirë me rrobat tona dhe të kemi artikujt që lehtësojnë rezultatet që shpresojmë.
Dr Dawnn Karen, një psikologe e modës dhe autore e librit “Dress Your Best Life”, thotë se ky përkeqësim mund të jetë rezultat i diçkaje që quhet lodhje nga vendimet. I njohur gjithashtu si “paradoksi i zgjedhjes”, është ideja që më shumë opsione në të vërtetë na bëjnë të ndihemi më pak të kënaqur me zgjedhjen tonë përfundimtare, gjë që “na lë të mbingarkuar dhe të paralizuar dhe ju merrni vendime për të cilat më vonë pendoheni”. (Në të kundërt, kjo është arsyeja pse një supermarket si Trader Joe’s, i cili kufizon rëndë shumëllojshmërinë e produkteve të tij, është shpesh një përvojë shumë më shpërblyese e blerjeve.)
Karen thotë gjithashtu se një dollap i tejmbushur mund të gërvisht instinktin primordial të “luftës ose fluturimit” në trurin tonë, ku ne reagojmë ndaj stimujve stresues (dmth., një dollap i çrregullt i mbushur me gjëra që nuk ju pëlqejnë) me dëshirën për t’u përballur me të në mënyrë agresive ose të ikësh prej saj plotësisht. Sido që të jetë, mund ta gjeni ekzaltimin herën tjetër që do të përballeni me gardërobën tuaj të madhe dhe kaotike.
Si mund ta shmangni këtë fat, apo ta korrigjoni atë? Epo, një industri e tërë është shfaqur për të ndihmuar. Është arsyeja pse guruja japoneze e stilit të jetës minimaliste, Marie Kondo, pushtoi botën disa vite më parë. Ajo mishëron premtimin se minimalizmi dhe zhgënjimi do të na çlirojnë disi nga keqardhja dhe zhgënjimi dhe se duke i hequr gjërat tona të jashtme, ne mund të bëhemi më të lidhur me një version më të lartë të vetes. E megjithatë, shikoni mjaftueshëm nga afër dhe do të zbuloni se edhe teknika e saj e pranon se sa peshë emocionale mund të mbajnë veshja. Metoda e saj e zhveshjes i trajton ata si miq të dashur, duke u kërkuar pjesëmarrësve të përqafojnë gjërat e tyre për të parë nëse ata “ndjejnë gëzim” dhe, nëse nuk e bëjnë, ajo këshillon që më pas t’i falënderojnë, fjalë për fjalë, përpara se t’i dërgojnë në rrugën e tyre.
Për të luftuar sindromën ‘Closet-Hate’, urrejtje ndaj gardërobës, si Mair ashtu edhe Karen kishin “receta” të zbatueshme. Karen, për shembull, kishte një teknikë jashtëzakonisht të thjeshtë: vononi blerjen tuaj. Nëse jeni të interesuar të blini një artikull veshjesh në internet, vendoseni në karrocën tuaj dhe lëreni atje për disa ditë. Nëse është ende në mendjen tuaj disa ditë më vonë, mund ta blini me besimin se e keni kaluar territorin e “blerjes me impuls”. Ajo thotë:
Por shanset janë se ju do ta harroni atë.
Ndërkohë Mair propozon të bësh pak ‘lojë mendore’ kur blini një artikull.
Unë do t’ju sugjeroja të pyesni veten nëse do të kishit mjaftueshëm vetëbesim për të hyrë në një dhomë të mbushur me njerëz veshur me të. A mund të ndihesh rehat në të? A është pëlhura e rehatshme dhe jo transparente aty ku nuk duhet të jetë? A është e përshtatshme për rastin, si një intervistë në vendin e punës, takim apo festë? Pastrimi i artikujve që nuk i kemi veshur për shumë vite ose që nuk përshtaten më është një fillim i mirë pasi na mundëson të shohim atë që kemi tashmë. Pasi të jetë blerë, unë do të sugjeroja të rrisni besimin duke e provuar disa herë. Të lëvizësh dhe të ulesh me të dhe të kërkosh mendimin e sinqertë nga miqtë, para rastit që kishe në mendje kur e bleve.
Karen flet për “stilimin nga brenda jashtë” si një mënyrë për të trajtuar një problem të veshjes. Kjo ide ndahet në dy teori kryesore, e para është “fustani i ilustruar i humorit” ose veshja e rrobave që shprehin vizualisht se si ndiheni brenda (rroba të gjera kur ndiheni jo tërheqës, për shembull, ose të gjitha të zeza për të kaluar pa u vënë re) kundrejt veshjes që çliron dopaminë, ose veshje për përmirësimin e humorit, e cila është veshja e rrobave që do të “optimizojnë dhe lartësojnë gjendjen tuaj aktuale emocionale” (si veshja e diçkaje që ju bën të ndiheni të sigurt kur takoni njerëz të rinj ose një veshje “me fat” në ditën e një eventi të madh).
Ashtu si me të gjitha llojet e psikologjisë, nuk ka qasje “një masë që i përshtatet të gjithëve”, por këshilla do të jepej në varësi të situatës dhe disponimit të pacientit. Por thjesht të qenit i vetëdijshëm mund t’ju ndihmojë të bëni blerje më të zgjuara. Mair thotë:
Në fund të fundit, veshjet tona duhet të pasqyrojnë stilin tonë të jetesës. Ne mund dhe duhet të ndihemi mirë me rrobat tona dhe të kemi artikujt që lehtësojnë rezultatet për të cilat shpresojmë. Kur bëjmë blerje për modën, duhet të marrim parasysh atë që kemi tashmë në veshjet tona.
Mair sugjeron gjithashtu se një përgjigje vepruese ndaj urrejtjes së gardërobës është një spastrim i mirë i modës së vjetër.
Pastrimi i artikujve që nuk i kemi veshur për shumë vite ose që nuk përshtaten më është një fillim i mirë pasi na mundëson të shohim atë që kemi tashmë.
Karen thotë se nuk duhet të jemi të ashpër me veten dhe të jemi të hapur ndaj idesë se ne mund të jemi njerëz shumë të ndryshëm nga sa ishim, për shembull, në mars 2020. Kjo është në rregull. Tani, ndërsa ne i lëmë pas vetes traumat e një pandemie, ne mund dhe duhet të jemi të hapur ndaj një versioni të ri të vetes që do të shfaqet.
Kishte një ndryshim gjatë pandemisë. Ju keni mundësinë të vishni atë që dëshironi të vishni. Edhe nëse duhet të ndiqni rregullat, sepse jeni në një mbledhje në Zoom, në fund mund të vishni atë që dëshironi të vishni. Pra, ajo që unë do t’i thoja dikujt është të ndihet i lirë.